Deze week is mijn artikel ‘Kerntalenten in het onderwijs’ verschenen in het vakblad SchoolManagement van uitgeverij Sdu. Het artikel beschrijft de uiteenlopende toepassingsmogelijkheden van de kerntalentenmethode op scholen: voor leerlingen, medewerkers en de school als geheel.
Kerntalenten in het onderwijs
Leren en werken volgens je karakter, talenten en drijfveren
Wat deed jij het allerliefste als kind? Dat zegt iets over je huidige karakter, talenten en drijfveren. Een kerntalentenanalyse legt de link tussen kinderactiviteiten en de volwassen persoon en is daarmee een interessante toevoeging op bestaande persoonlijkheidstesten. De methode kent uiteenlopende toepassingen binnen het onderwijs.
De kerntalentenmethode vindt haar oorsprong in België en krijgt inmiddels ook in Nederland voet aan de grond. Een kerntalentenanalyse kan bijvoorbeeld verklaren waarom een ogenschijnlijk talent iemand toch tonnen energie kost, of aangeven welke taken een tiener als volwassene met veel plezier zal kunnen uitvoeren. De methode heeft in de praktijk bewezen grote toegevoegde waarde te hebben in het onderwijs, bijvoorbeeld bij leerlingbegeleiding, profiel- en studiekeuze, loopbaanbegeleiding, sollicitaties, burn-outpreventie en pedagogisch en didactisch handelen.
コメント